Älskar när en brevlåda ser ut så här när man öppnar den.. Borde vara två spel till PS3:an, några luftsensorer till Ardionon för att mäta luftkvalitet och två 90MM:s PC fläktar.
Två till.. Om jag bara kunde spela nångång då.. Har inte en skrivit något om min nya ratt..
Märks att man är ringrostig.. Har inte haft några riktiga prylar sen jag bodde i kalmar för snart 20 år sen.
Antennen då, satt på ett trevåningshus som låg på en kulle dessutom så det var perfekt på alla sätt.
Skulle kunna skriva en hel bok om bara uppsättandet, och hur jag lyckades få till den när vi bodde på nedersta våningen.
En sak jag iafl kommer ihåg är att jag bad dom på översta våningen snällt att släppa in mig så jag kunde sätta en slangklämma runt stupröret som gick utanför deras fönster för att fästa kabeln.
Hade ett per slitna jeans på mig, och när jag lutade mig ut från deras fönster så blev dom så rädda att dom sög tag i mina byxor vilket resulterade i att dom slet av halva byxan.
Nästa kapitel i boken skulle kunnat handlat om att jag och en polare, fulla som stryk klockan 5 på morgonen ett par år senare (när jag flyttat) tyckte att det var en sprillans bra ide' att skruva ner den igen.
Blev som tur var aldrig av, och jag såg den sakta men säkert tyna bort på taket.. Gudrun gav den en stor smäll.. Sen efter det så började den sakta med säkert tyna bort..
Men det tog säkert 10 år. Ett kul minne när man tänker tillbaks.
Kommentarer på "Vilka konditioner + Radio historia."
Ville ha en ratt med force-feedback och som även funkar med t.ex PC/PS4 om nu PS3 spelen inte funkar tillsammans med, och den utan att betala en förmögenhet, och som är större än den jag har nu (5 cm större).
Hittade denna som fått bra betyg. Hittade dock inget test tillsammans med en PS3:a. Men jag ger den en chans och funkar den inte till 100% så blir det inga fler försök med rattar.
Seaborg 350 är en professionell racingratt skapad för naturbegåvade rallyförare som uppskattar den perfekta reproduktionen av körning i en virtuell värld i förhållande till vad som just nu händer med ratten i sina händer. Funktionen och kvaliteten på Seaborg 350s prestanda kommer att göra det beroendeframkallande för dig att övervinna även de mest krävande rutter, och utlöser en enorm mängd endorfiner under resan och i det ögonblick du når mållinjen första gången...
MÅNGSIDIGHET.
I dagens värld kör du en lyxbil på din PC en dag, och nästa dag kan du tävla på krävande rutter med en konsol som är ansluten till din TV. För att uppfylla dina exakta förväntningar har vi utvecklat en avancerad ratt som du kan ansluta till flera enheter. Med Seaborg 350 kör du alltid på högsta nivå, oavsett om du är på en PC, PS3, PS4, Xbox One, Xbox 360 eller Nintento Switch.
LÅNG TILLBEHÖRSLISTA.
Seaborg 350 är inte bara en cirkel som ansluter dig till den virtuella racingbanan. Förutom ratten har du också tillgång till moderna, realistiska fjäderbroms- och gaspedaler, samt en solid spak och växelspak. Allt detta så att du kan glömma den verkliga världen och ha full kontroll över din bil.
STABIL SOM ETT BERG.
I ett viktigt lopp där du måste krossa tävlingen kan du inte oroa dig för din cockpits stabilitet och tumma på noggrannheten. Seaborg 350 är utrustad med en solid monteringsbygel och 6 starka stabiliserande sugkoppar, så att även med 180 grader av kraftig rörelse är konstruktionen obruten.
VIBRATIONER.
Ratten är skapad för vara en portal till den virtuella, spännande världen av racing. Seaborg 350 är utrustad med kraftfulla vibrationer som återger exakt vad som händer med din bil med en skakande ratt - precis som om du sitter i den!
FULL KONTROLL.
Seaborg 350-ratten är inte bara utrustad med 15 knappar, inklusive en 8-vägs DPAD, utan gör att du också kan konfigurera dem alla efter dina önskemål. Du är föraren, det är din cockpit, din ratt och ditt sätt att göra saker.
ROBUST DESIGN OCH SÄKERT GREPP.
Rattstorleken på 10 tum är tillverkad helt av komponenter med hög hållfasthet som gör att du kan resa ytterligheter i flera år utan att oroa dig för din cockpit. Men den solida konstruktionen av Seaborg 350 är inte den enda fördelen här. För att säkerställa ett fast, säkert och bekvämt grepp är ratten utrustad med ett högkvalitativt gummi-material.
Min amatörbeskrivning på antenner, längder och utförande.. Spånar mest inför nästa projekt..
Satt och klurade lite på antenner och längder osv.. Varför vissa antenner ser ut som dom gör, och är konstruerade som dom är..
Låt oss ta min Sirio-4000 som är 2.03 meter lång..
På 27 MHZ (11 meter) så är en radiovåg alltså ~11 meter . Den tekniska längden på antennen borde alltså vara ~11 meter. Men den faktiska längden är ~2 meter.
Det vore ju inte så praktiskt att köra omkring med 11 meter antenn på bilen, så det kompenseras med en spole. (Dra ut en fjäder och se hur lång den blir).
Alltså är längden på antennen väldigt viktig.
För lång eller kort resulterar i en hög SWR. Vilket kan beskrivas som effekt(?) som går tillbaks till radion.
Därför justerar man längden på den efter den frekvens man sänder på. Men te.x 11 meters bandet sträcker sig ju rätt så långt och man trimmar antennen för en viss frekvens.
Så det kommer aldrig att bli perfekt, men jag försöker alltid att eftersträva en SWR som är under 1.5.
Att fippla med värden under det innebär oftast nån cm plus/minus och sitter man på taket så är det inte så roligt längre.
Min första antenn var från fabrik justerad till 11 meters bandet.. Men den andra som är tänkt att funka till en radio på 69MHZ måste klippas av för att justeras i frekvens eftersom den är mycket bredare i frekvens.
Får klura lite på denna. man vill ju inte klippa för mycket precis..
I-landsproblem.. Men vi lever ju i ett sånt(?).. Medans Svensson kollar på TV som vanligt..
Pling-Plong.. Hemleverans från Gislaved i dag. Fick lite nya antenner..
Denna är "bara" 1.5 meter, och "fri höjd" ska visst vara 4.5 meter.
En jag som jag retar mig på är att taket är välvt en aning.. Så står bilen blixtstilla så är dom aningen "kobenta".. Men vad fasen, när man kör så kommer dom ju alltid att svaja lite.
Kommer dröja ett tag innan nummer 2 får en polare i andra änden, men man måste ju börja någonstans.
Min gamla Sirio som satt på Berlingon stod i skramvrån så det var bara att sätta i gång. Var lite orolig för att gummit skulle torkat, men den kändes helt ok.. Smörjde in foten med lite motorolja.
Och renslipade plåten så gott det gick. Kanske plockar ner den och gör ett bättre jobb senare när jag testat den och vet att den fortfarande funkar..
Det kommer bli en antenn till i framtiden. Därav placeringen. Blir troligtvis en för 69MHZ bandet..
SIRIO Hi-Power 4000:
Frekvensområde : 26-28 MHz. Effekt : Max 600 Watt (CW). Matrial : Stål 17/7 PH. Anslutning : Fot inkl ca 4m kabel, ej kontakt. Längd : ca. 203 cm. Vikt : ca. 500g.
2 Meter lång och bland det bästa som fanns att få tag i för 5-6 år sedan. Ligger fortfarande på ~700:- Kunde inte ens tanka på Shell i nybro utan att ta i taket.
Vad fasen är BTU och vad innebär det? Verkar dyka upp hela tiden när man pratar om luftkonditionerare.
AIRCONDITION PROKLIMA AC 7000BTU.
Min ligger alltså på 7000 BTU. Btu (av British thermal unit) är en enhet för energi som står utanför SI. Btu definieras som den värmeenergi som krävs för att höja temperaturen på 1 pund (0,454 kg) vatten 1 grad Fahrenheit från 39 till 40° F (3,8 till 4,4° C). Vid effekt används Btu/h (Btu per timme).
Vilket bara rör till det i skallen..
Vilket i mitt fall alltså innebär (7000): 300 (sq. feet) = 27.870912 m2
Summan av kontentan borde vara att har man för lite BTU så går kompressorn hela tiden. Med för stor BTU så blir det för många av/påslag av kompressorn för att den ska trivas.. Så lagom är bäst..
Kommer nog funka helt ok känns det som.. Klart mycket bättre än tidigare iafl.
Denna tillsammans med luftpumpen i hallen satt på kyla borde räcka för att dom inte ska gå hela tiden(?).. Annars så blir sommarpresenten i år en luftkonditionerare till.. Nöjer mig med 24 grader iofs..
Bara luften dom transporterar bort borde räcka om det inte är > 25C utomhus(?).
Redan nu så märks det en j*kla skillnad på luften inomhus måste jag säga, men snart kommer det vara > 28C inomhus och luften kommer att stå blixtstilla i normala fall.
Pallar inte med det längre.
Så det blir lite labb bara för att det är kul och se/känna skillnaden. Eller snarare lukta på kanske.
Mitt fina fläktfäste hamnade ovanför källardörren i stället.
Skaffade en "riktig" fläkt till och tryckte in den i en kanal nere i källaren där det tidigare satt en vedspis. Snyggt värre, men innan jag lägger tid och energi på att göra något snyggt så vill jag se om min tanke funkar.
Funkar det så tänkte jag knöka dit en 125 fläkt.
Hittade en hyffsat billig på bauhaus som klarar 185 m3/h(!), och det skulle göra underverk i/för källaren och säkert för hela huset.
Lite fler prylar till första ventilationssvängen inne i huset. Dvs fixa så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt, så enkelt som möjligt.. Och så billigt som möjligt..
Andra sidan täppt så varken fyrbenta (eller med fler) vänner bestämmer sig för att hälsa på. Erfarenheten säger att destå mindre ben dom har, ju bättre är det.
Sen en billig 230V fläkt från Jem&Fix jag tänkte testa.
Kommentarer på "Ventilation #7 - Finlir.."
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2024. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?
Sidan tog 1.1 sekunder att skapa.
Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder INTE SSL
Du använder IPV4.