Status

    8:e Juni 2026

Arkiv


Geocachar hittade detta datum 2013

Berghem Glasbruk av Ripan


Den 3:e Juni - 2026

Xiaomi Redmi Note 15.



Fick bli en ny mobiltelefon. Kikade först på en ny Motorola, men dom verkade inte finnas att uppbringa på denna planeten om man inte är beredd att ge 7000:- ..

Coppans Blogg



Fick bli en "Xiaomi Redmi Note 15 5G" och jag lyckades hitta den för 1000:- mindre än te.x "Net on Net"..

En ny mobil var något jag absolut inte planerat för, men min gamla håller på att falla i bitar och den är ju snart sex år gammal och
har inte fått några uppdateringar på säkert 3-4 år minst..

Coppans Blogg



Beställde även ett skal till den.. Jämförde den jag köpt, med den hos "Net on Net" och den jag köpte har inte samma art.nummer men jag hittar ingen skillnad på dom och det går inte att söka på art.nummer heller för inget dyker upp men nån skillnad måste det vara med tanke på skillnaden i pris..

https://www.csmegastore.se/i/25123549/xiaomi-redmi-note-15-5g-5g-peksk%c3%a4rmsmobil-dual-sim-ram-6-gb-internminne-128-gb-microsd-slot-oled-display-6-77-2392-x-1080..

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/xiaomi/xiaomi-redmi-note-15-5g-black-6128g/1062256.14647/#technical-specification-details..
Den 2:e Juni - 2026

Måste ha en riktig AC anslutning..



Tempen i huset ligger på över 27C (nu är det nämre 30C) konstant så jag måste få till en bra lösning för att få ut luften så jag kan ha AC:n i gång.
Beställde lite prylar från Am*zon för att se om jag kan bygga ihop något vettigt..

Ett kanalkit mest gjort för att dra genom väggen, men jag vill helst inte göra det. Skulle lika gärna kunna leda upp luften på vinden eller ner till källaren som ändå skulle behöva lite torr luft..

Coppans Blogg


Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 30:e Maj - 2026

Blev inget bra.




När jag monterade ett ladduttag på den nya snöslungen så hittade jag några anslutningar som såg bra ut, men det blev inget bra alls. Det gick lite för snabbt där ute i -10 grader..

Coppans Blogg



Tänkte testa denna XT60 i stället vilket är samma som den på solpanelerna.
Den 29:e Maj - 2026

Ultraljudstvätt #3



Fick min rengörningsvätska i dag och det ska bli intressant att se om det blir bättre än med diskmedel, för det är redan en otrolig förbättring utan att ens ha rört dom mekansiskt med borste eller nåt men utsidan sk*ter man väl i..

Höjde tempen till 65C denna gången för att se om den kommer upp i 60C efter två omgångar..

Coppans Blogg



Skruvade loss allt som går och la i den medföljande korgen..

Coppans Blogg



Två omgångar och sen så ska jag kika på allt med förstoringsglas för att se hur det ser ut.

Coppans Blogg



Efter en körning..
Den 28:e Maj - 2026

Ultraljudstvätt #2



Den kom idag, men den var mindre än vad jag trodde. Gick iafl inte i 2 liter vätska i den utan snarare 1.
Gick ut i garaget och hämtade två gamla förgasare som suttit på Knasen och Herkules för att testa..

Dom har legat i garaget i säkert 10 år, och jag har inte gjort någonting med dom så dom är rejält oljiga och skitiga..

Coppans Blogg



Blandade vatten och diskmedel för det var det ända jag hade hemma och det ska funka om man googlar på det.
Men jag har beställt riktig rengörningsvätska till den..

Coppans Blogg



När jag sen fyllt den till max så täckte den precis dom båda. Blir till att vända på dom och köra ett varv till sen..

Coppans Blogg



Satte den på 60 grader och 30 minuter (vilket är max). Ska bli intressant att se resultatet. Insåg att 30 minuter aldrig kommer att räcka för dennas lilla värmeelement så jag hällde i varmtvatten (~50 grader)..
Den 26:e Maj - 2026

Varmt #2 - Kyla kostar.



Kopplade in "ElverksKollen (C)" på den ena AC:n för att kolla vad den drog..

Coppans Blogg



När kompressorn jobbar så ligger den på över 740 Watt. Önskar jag kunde ha den på dygnet runt så den inte behöver "jobba i kapp" när den försöker sänka sänka temperaturen från 27C till 20C..

Får fundera lite. Med ett elpris på nästan 3:- / KwH så blir det pengar liksom..
Den 25:e Maj - 2026

Varmt.




31C i gubbgrottan så dacks att rigga upp den ena AC:n i vardagsrummet. Denna ligger på 9000 BTU och den mindre på 7000.
Men den låter. Fläkten kan jag leva med, men den vibrerar i plasten så det går inte att ha den på när man ska sova..

Coppans Blogg



Fönsterramen jag gjorde funkar klockrent, men jag skulle vilja bygga en som jag kunde skruva dit permanent..

Coppans Blogg



Måste fixa en ram till så jag kan koppla in AC nummer två för det är inte kul när det är över 30 grader i rummen fast jag satt dit mörkläggningsgardiner. Sen så får jag se om det blir ytterligare en AC till om dom REAS ut någonstans för jag skulle behöva en aningen större i vardagsrummet..

Coppans Blogg


Den 25:e Maj - 2026

Örsjö milsten.




30C i huset i eftermiddag så det fick bli en liten runda och plocka denna..

Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 24:e Maj - 2026

Dacks för krubb.



Åkte förbi Lidl och kollade vad dom hade i hyllorna och det var väldigt utplockat, men det blev några korvar och lite halalgris med hem..

Coppans Blogg


Den 21:e Maj - 2026

Ultraljudstvätt #1



Har funderat på en sån här sk*tlänge och nu fick det bli en. tyvärr rätt så liten, men kommer att funka på te.x moppeförgasarna och mindre saker på typ 10x15 cm..

Coppans Blogg



Om knasen någonsin ska starta igen så måste fuggen få sig en rejäl omgång för den gick som en påse nötter sista resan då vägbommen och jag blev bästa polare för livet. Tyvärr så gick den väl iofs väl bra för det tillfället, men jag saknar turerna på sommaren..

Frågan är då om jag samtidigt ska skifta till 70cc cyllen jag har liggandes och fixa ett större högvarvsmunstycke till den när jag ändå är igång men innan jag kommer så långt så måste tanken tömmas och rengöras och nya sopparslangar måste på..

Använd aldrig något annat än akrylat soppa om det är en maskin du inte använder mer än typ var tredje månad. Bara ett tips..
Den 15:e Maj - 2026

Leverans av världens snyggaste tshirts.



NM1;orna och 2;orna anlände plus en keps för att se om den är ok. Och det var den..

Coppans Blogg


Den 8:e Maj - 2026

Dacks för fredagskväll!



Coppans Blogg


Den 8:e Maj - 2026

Sista NM1:an.



Sista NM1:an får ligga ouppackad, men vad fasen hände med dom fem stycken NM2;orna i svart jag beställde?
Hittar inte ett spår av dom och jag har inte sett dom på flera år..

Coppans Blogg


Coppans Blogg



Priserna har typ 4 dubblats sen jag beställde sist.

La en beställning på tre stycken NM1;or. Man måste ju för fasen ha riktiga kläder liksom..

Coppans Blogg



Och en NM2:a plus keps..

Coppans Blogg


Coppans Blogg



Den 7:e Maj - 2026

Sopsortering.



Nya sopkärl levererade och nu går det inte längre att fuska och smyga ner lite extra i "restavfall" för då räcker inte kärlet till längre.
Beställde fyra stycken av dessa. Tre 10 liters och en 25 liters..

Coppans Blogg



Har inte funderat ut vilka som ska användas till vad, men det löser sig väl.
10 litaren passade iafl dom papperspåsarna man får till "restavfall" perfekt, så den ena får gå dit och nån får gå till metall..

Coppans Blogg



Det jag har mest av (dvs det som ska in i kärl 2) töms bara en gång i månaden. Känns som om dom tänkt fel där..
Den 6:e Maj - 2026

Mer Surroundljud #3



Ska testa detta filtret också för att se om man kan koppla baslådan på nån av högnivå utgångarna i stället..

Coppans Blogg



Nåt av detta måste funka.. Och som sagt, det är ju bara en TV som kommer att gå på 5% av förstärkaren klarar.
« Första « Föregående --- Nästa » Sista »
Visar sida 1 av 329.


Äldre inlägg.

Den 8:e Juni - 2025

Die Mauer..



Häktade på röjsågen och slog gränsen in till tomten.

Coppans Blogg


Den 8:e Juni - 2023

Sirio GP 6-E #3




Intrimmad på 145.60000 (en av Kalmar Radioamatörsällskaps 2m:s repeatrar på Öland)...

Coppans Blogg



Nu stannar jag och funderar lite på vad jag vill göra.. Tyvärr obrukbar på jaktfrekvenserna och dom marina utan att kapa den mer.

Just nu så tror jag att jag sätter upp den och i framtiden skaffar en antenn till som ersätter en av scanner antennerna i stället..
Dom suger stort ändå. Då kan scannern hålla sig till flyget där den och antennen funkar bäst.

Fast då behöver jag en radio till, eller skaffa en switch så jag kan välja antenn..

Coppans Blogg



Bonusbild....
Den 8:e Juni - 2023

Sirio GP 6-E #2




Pling-Plong.... DHL och FB-Radio levererar..

Coppans Blogg



Samma tillverkare som på mina andra antenner, men denna kändes bättre i kvaliteten.

Coppans Blogg



På plats i test-bänken för lite justering och test innan den åker upp på taket.

Coppans Blogg



Den ska i det längsta läget vara justerad till 140.000.. Vill du uppåt så måste den kapas.. Vilket så klart är oåterkallerligt, så det gäller att göra rätt första gången.

Kalmar Radioamatörsällskap 2m:s repeater på Öland ligger på 145.60000. Jakten ligger på 155.xxxx.
Om jag kapar den till 145.xxxx så kanske det funkar på jaktfrekvenserna också utan att elda upp radion (en SWR på under 2 iafl).

Eller så trimmar jag den till 150.xxx så den hamnar i mitten och kanske får en SWR på ~1.5 på båda frekvensbanden (förhoppningsvis).
MEN sen har vi dom marina frekenserna på 156.xxxx som också är intressant.

Så det är inte bara att köpa en antenn och smälla upp den.. Det är lite pyssel för att få till allt.

Dessutom så är den två delad.. Och varje del måste mätas och kapas för sig självt i olika längder.


Rent krasst.

1.

Egentligen så får jag inte sända på några av banden. Dels så har jag ingen radiolicens, och dels så är den olaglig att
använda på jaktfrekvenserna även om jag får sända där med handapparaterna.

2. Skulle Puttin komma så är väl amatörbanden det som är mest intressant att komma åt
Den 8:e Juni - 2022

Golvfläkt Proklima.




28C i pojkrummet i dag.

Även om den faktiska temperaturen så klart inte sänks med fläktar (om dom inte suger in kallare luft) så blir den
upplevda temperaturen klart mycket bättre.

Fick bli en runda till Bauhaus efter jobbet i dag när man ändå var inne i träsket.

Coppans Blogg



Helt ok pris, och den var väldigt tyst men ändå med ett jäkla bra luftflöde. Rekomenderas, och fått väldigt bra betyg.
Har ingen aning om vart jag ska ha den, men det löser sig nog.
Den 8:e Juni - 2021

Hatsan 95 SAS.




Damp ner ett paket i dag.. Min nya:

Hunting Red Laser Bore Sighter for .177 to .50 Caliber Li-ion Battery Bore Sight:

Snart semester och det var länge sen man satt och "plinkade" i paviljongen så jag tänkte ge mitt luftgevär lite kärlek.

Coppans Blogg



Coppans Blogg



Frågan är.. Vem justerar in "bore sighten"..
Om gud skapade människan.. Vem skapade då gud. Och vilket kom först.. Hönan eller ägget?

I detta fallet dom kinesiska barnen som skruvade ihop den antar jag.

Coppans Blogg



Men den gör inte hela jobbet...
Den 8:e Juni - 2020

Nytt moderkort..




Köpte ju ett graffekort till en ny PC för nåt år sedan.. Offrade lite av skattepengarna på ett "nytt" mammaplank.

Ett "MSI Z270 GAMING PRO"..

Gav Liiiite mer än vad jag hoppades jag skulle få det för på Tradera, men det följer med en processor som kommer att funka ett tag.. (Intel Celeron G3930.. 2M Cache, 2.90 GHz)..


Coppans Blogg



Får se hur lång tid det kommer ta innan jag fixar en ny låda + nätdel..
Den 8:e Juni - 2019

Får funka...



Hittade lite blomster på ICA i trekanten.. Två av tre "krukor" klara..

Coppans Blogg



Blir tydligen gult och vitt i år..
Den 8:e Juni - 2019

Regntunnan..



Smältlimmade fast stosen till locket. Vid ösregnet/stormen som var förra veckan så vek sig allting och vattnet sprutade mot fasaden.

Coppans Blogg



Borde funka..

Coppans Blogg



Sågade ur ett "spår" för Bilfela pumpen.

Coppans Blogg



Skulle behöva en tunna till.. Denna är på 220 liter, med två stycken så borde man klara hela sommaren(?).
Den 8:e Juni - 2018

Liten tur.



Tog en kvällstur några km in i skogen där jag tidigare hört skogsmaskiner..

Coppans Blogg



Coppans Blogg



Coppans Blogg

Den 8:e Juni - 2017

En Saab kommer lastad #3



"Rosen som vägrade dö" fick lite omvårdnad.

Coppans Blogg



Underbar kväll.. Helt tyst, förutom lite fågelsång.. Men ekorrehjulet måste fortsätta snurra.

Coppans Blogg

Den 8:e Juni - 2017

Snyggaste t-shirten i världen #2



50% rabatt bara i kväll.. Beställde 5 till.. T-shirt förrådet måste ändå fyllas på..

Coppans Blogg


5 stycken till samma pris som för 2-3 på stan.. Helt ok.
Den 8:e Juni - 2017

En Saab kommer lastad #2



Får duga. Rensat o fyllt på med täckbark och alla lampor funkar.

Coppans Blogg



Potäterna tar sig. Sorkar föredrar tydligen Cherie framför Bintje.

Coppans Blogg



Vildsvinsgräset tar sig också.. Underbar kväll ute..

Coppans Blogg



Den 8:e Juni - 2017

En Saab kommer lastad.



Drar sig mot midsommar och semestertider.

Coppans Blogg



Den 8:e Juni - 2016

Dr. martens 1490



Blev ett par nya skor. Dom jag har är verkligen slitna efter 3 års dagligt bruk.

Coppans Blogg



Blev ett par 10 håls denna gången.
Den 8:e Juni - 2016

Baksidan, Snesteg #1.5



Mycket bättre.

Coppans Blogg



Lill-Lördag.. Dax för en iskall
Den 8:e Juni - 2015

Ledig dag #2



Interceptorn får sig en välförtjänt omgång.

Coppans Blogg



Coppans Blogg



Coppans Blogg



Coppans Blogg



Coppans Blogg

Den 8:e Juni - 2015

Ledig dag #1



Gräsklipparen sa till mig.. "använd mig, eller gör slut på mitt lidande".

Coppans Blogg





Den 8:e Juni - 2012

Från Mobilen.



Uppladdat Från Mobilen:

Coppans Blogg

« Första « Föregående --- Nästa » Sista »
Visar sida 1 av 329.
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2026. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?

Sidan tog 0.94 sekunder att skapa.

Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder SSL
Du använder IPV6.