Status

    26:e April 2024

Arkiv

Den 27:e Februari - 2019

Servicedacks #1 + Oljesnack


Dax att serva sk*ten.. Har egentligen gått för länge enligt mina mått (7-800 mil).. Försöker hålla
mig på ~600 (var 3:e månad ung).

Tänkte först göra det i helgen, men jag såg att vädret skulle bli sämre då..

Coppans Blogg



Först tappa ur ~0.5 liter olja och hälla i motorrengörningen.. Sen låta motorn gå på tomgång i ~15 minuter. Och sen byta olja + filter..

Ska bli intressant att gämföra oljan efter rengörningen fått göra sitt..

Sen så kan man kanske diskutera kvaliteter på olja.. Ett ämne som aldrig ta slut och det finns lika många
åsikter som det finns leverantörer av olja.

I många tester så värmer dom upp oljan till en temperatur då motorblocket hade smält för länge sen,
och hävdar att deras olja tål värme bättre. Det verkar vara det största argumentet i reklamen.

Det viktigaste borde väl vara hur mycket partiklar oljan klarar att ta upp innan smörjningen försämras
och dess smörjförmåga vid låga temperaturer(?).

Biltemas olja "säger" sig Möta följande specifikationer: API SN, ACEA A3/B3, A3/B4, MB 229.3, VW 502.00/505.00, RN 0700/0710 och med tanke på deras storlek så ser jag inga orsaker till att tvivla
på det heller.

Tar vi te.x "API SN":

"Introducerades i oktober 2010, utvecklad för att ge förbättrad högtemperatur skydd mot avlagringar på kolvar, striktare slamkontroll, och tätnings kompatibilitet.

API SN med resursbevaring (Resource Conserving) matchar ILSAC GF-5 genom att kombinera API SN prestanda med förbättrad bränsleekonomi, turboskydd, avgasreningssystemets kompatibilitet, och skydd av motorer som körs på etanol-innehållande bränslen upp till E85.
"

Eller ACEA A3/B3:

"Acea a3/b3 är en viskositetsstabil olja avsedd för användning i högpresterande bensinmotorer och dieselmotorer i lätta fordon och/eller för förlängda bytesintervall där det är specificerat av motortillverkaren, och/eller för året runt bruk av lågviskositetsoljor, och/eller för svåra driftsförhållanden enligt definition av motortillverkaren."

Och det räcker för mig.. Tror en diesel på 90 hästar och ett maxvarv på 2500 klarar sig helt utmärkt på detta..

Fortsättning följer på "Where it happens".. :cool:

Innehållet som publiceras här omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfälten. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Kommenterarer på "Servicedacks #1 + Oljesnack"

A CkWare Production. Copyright 1996 - 2024. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?

Sidan tog 0.48 sekunder att skapa.

Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder INTE SSL
Din IP4 är 3.15.5.183.