Status

    8:e Juni 2026

Arkiv

Den 6:e Maj - 2026

Fyllt på förrådet..




Förrådet har fått tagit stryk ett tag nu så det fick bli lite påfyllning. Nu räcker det jag har säkert en månad om det krävs..
Insåg i helgen att förrådet av akrylatbensin är slut så det får bli nästa grej att införskaffa..

Måste bli bättre på att testa elverk, kolla förråd, och allt annat som krävs för att det ska funka om skiten träffar fläkten.
Köpte en spisplatta till elverken förut, men nu vet jag knappt vart jag lagt den..

Coppans Blogg



Men j*mrans vad dyrt det har blivit med D*litea. Insåg att varje burk ärtsoppa var typ 9:- dyrare än på te.x Willys..

Coppans Blogg



Nudelförrådet ser ok ut iafl..

Coppans Blogg



Brukar koka upp ViktVäktarnas Nudelsoppa tillsammans med dessa..
Den 5:e Maj - 2026

Mer Surroundljud #2



Köpt ny HDMI + SPDIF kabel och legat och krupit på golvet i sovrummet halva kvällen..

Coppans Blogg



Efter jag kopplat in alla högtalarna en efter en så kom jag till basen och insåg att denna förstärkaren har bara lågnivå utgång till den, så allt har varit bortkastat..

Om jag inte kan hitta ett bra sätt att köra basen genom mitt aktiva 2.1 system i stället och bara koppla ur satteliterna från den..

Frågan är bara om ljudet från chromecasten kommer nå ner till förstärkaren för den är ju en högnivå PC högtalare egentligen med 3,5mm plugg kopplad direkt till TV:n. Men den borde ju komma upp via HDMI kabeln..

Sen så har VHS/DVD spelaren bara SCART utgångar, men det är ju bara en TV som jag sätter på när jag går och lägger mig, och jag är ändå till hälften blind så ljudet är viktigare..

Coppans Blogg



Chansar med denna som ska komma på fredag. En RCA till MONO 3,5 plugg..

Sen så kommer ännu en grej..

Owners of the second-generation Chromecast and Chromecast Audio have noticed this week that their beloved streaming gadgets are no longer working. It appears that Google configured the devices with a single 10-year certificate that has now expired, and updating it is no simple feat.

Så det verkar som den ändå kommer sluta funka i år?
Den 4:e Maj - 2026

Mer Surroundljud.



Hittade ett gäng högtalare på Tradera som damp ner i dag. Men jag gjorde en läs miss för sateliterna ligger på 3 ohm och baslådan på 1,5! Det var alltså ingen 8 i skummet i gubbgrottan när jag surfade runt..

Coppans Blogg



Men, det visade sig att förstärkaren klarar rätt så låga ohm-tal som tur var..

Coppans Blogg


Coppans Blogg



Men 1,5 på basen är riktigt lågt. Kanske funkar ett enbart ett motstånd utan att sabba ljudkvaliteten allt för mycket. Det är ju bara bas liksom..
Den 30:e April - 2026

Fullutrustad.



Denna åkte in i sovrummet i dag. Får se vad det går att hitta på med den..

Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 26:e April - 2026

Crap.



När bytte jag namn till Coppan? Måste varit 15 år sen. Får googla på hur man hackar sig in på en Windows 3.11 maskin.

Coppans Blogg


Den 26:e April - 2026

Creative I-Trigue 3330.



Senaste fyndet på tradera som ska in till TV:n i sovrummet. Otroligt mycket ljud för pengarna och denna var i nyskick..

Coppans Blogg



Gav ~100:- + frakt.. MEN. Jag har börjat hamstra runt efter 5.1 prylar så det blir rikigt..

Har två yamaha förstärkare liggandes i projektlådan, och jag tror att denna skulle funka ok..

Coppans Blogg



Bättre och nyare än den jag har i vardagsrummet, men att göra om det upplägget tänker jag inte göra förrens sk*ten brinner upp..

Börjar med en kabel..

Coppans Blogg

Den 25:e April - 2026

Månads test av fulverket.



Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 25:e April - 2026

Månads test av finverket.



Måste bli bättre på att motionera dom varje månad.

Coppans Blogg



Fortfarande inget liv i panelen. Jag vill minnas att det lös grönt när den var startad förut.

Coppans Blogg



Men "elverkskollen" ger iafl grönt ljus så funkar gör den.

Coppans Blogg


Den 17:e April - 2026

Ny PCV ventil.



Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 15:e April - 2026

Växtbelysning.



Fick min växthylla i dag och den kommer väl funka med lite modefiering. Belysningen var ett skämt, men dom kommer funka till batteribanken och solcellerna i fall strömmen går, men inte mer..

Monterade dom inte ens. Det som lyser nu är några andra som får funka tills jag fixar det riktigt när jag får mina prylar..

Coppans Blogg



Tänkte löda ihop nåt själv..

Plant Grow LED Strip Light DC 12V IP20:

Coppans Blogg



12V COB LED Strip 6500K, 5m Flexible High-Density 8mm Wide Fluorescent Light Strip:

Coppans Blogg



CARLITS 50FT 18AWG Extension Cable Cord 15m:

Coppans Blogg



Nackdelen är att dessa vill ha kräm.
Den 14:e April - 2026

We got CD, DVD, VHS, BLU-RAY.



Coppans Blogg


Den 13:e April - 2026

Ny Växthylla..



Coppans Blogg


Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 10:e April - 2026

Battle For Space.



Coppans Blogg


Coppans Blogg


Coppans Blogg


Den 9:e April - 2026

Mer växtbelysning + näring.



Dom två jag köpte tidigare som verkar funka helt ok går inte att få tag i längre men jag hittade dessa..

Coppans Blogg



Gjorde en tabbe bara. Dom ska vara på 25W, men sen så såg jag att det inte var en 230V adapter utan en vanlig USB laddare på 5 volt vilket innebär att det kommer bli 25W delat på 4 och inte 25W styck så det kommer inte bli bra.

Coppans Blogg

Den 8:e April - 2026

Tänkte testa ny PCV ventil.




Alltså.. Den här sk*thögen har betett sig konstigt ända sen jag köpte den. Den drar olja och ryker, men bara i bland och vid vissa tillfällen. Oftast när motorn är väldigt varm, och när man kört på lågt varv på hög växel och sen växlar ner och gasar på igen..

Coppans Blogg



Hittar egentligen inget på Peugeot forum. Men, däremot på Mini Copper sajter eftersom dom har samma motor (BMW) som min har.
Tydligen väldigt vanligt att denna blir torr och kanske to.m spricker och då suger den olja rätt ut i avgasröret..

Sen så är ventilstyrningarna och oljeringarna totalt värdelösa på dessa motorer, men jag tänkte iafl testa att byta denna för när den väl ryker så går den också dåligt. Det känns liksom på motorgången när den kommer spotta ut ett moln och dessa är tydligen väldigt känsliga för trycket under kåpan..

Det kanske iafl förklarar och fixar rökmolnet bakom även om den alltid kommer att dra olja..

Om den nu passar.. Googlade i säkert över en timme innan jag hittade en som borde passa..



Vanliga symptom och tecken på igensatt vevhusventilation:
Högt oljeförbrukning och läckage: Olja trycks ut genom packningar och tätningar på grund av övertrycket.
Blå/grå rök: Oljedimma förbränns, vilket ger synlig rök från avgasröret.
Ojämn tomgång/misständningar: Motorn går dåligt eftersom den suger i sig oljedimma.
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2026. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?

Sidan tog 0.25 sekunder att skapa.

Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder SSL
Du använder IPV6.