Dax att serva sk*ten.. Har egentligen gått för länge enligt mina mått (7-800 mil).. Försöker hålla mig på ~600 (var 3:e månad ung).
Tänkte först göra det i helgen, men jag såg att vädret skulle bli sämre då..
Först tappa ur ~0.5 liter olja och hälla i motorrengörningen.. Sen låta motorn gå på tomgång i ~15 minuter. Och sen byta olja + filter..
Ska bli intressant att gämföra oljan efter rengörningen fått göra sitt..
Sen så kan man kanske diskutera kvaliteter på olja.. Ett ämne som aldrig ta slut och det finns lika många åsikter som det finns leverantörer av olja.
I många tester så värmer dom upp oljan till en temperatur då motorblocket hade smält för länge sen, och hävdar att deras olja tål värme bättre. Det verkar vara det största argumentet i reklamen.
Det viktigaste borde väl vara hur mycket partiklar oljan klarar att ta upp innan smörjningen försämras och dess smörjförmåga vid låga temperaturer(?).
Biltemas olja "säger" sig Möta följande specifikationer: API SN, ACEA A3/B3, A3/B4, MB 229.3, VW 502.00/505.00, RN 0700/0710 och med tanke på deras storlek så ser jag inga orsaker till att tvivla på det heller.
Tar vi te.x "API SN":
"Introducerades i oktober 2010, utvecklad för att ge förbättrad högtemperatur skydd mot avlagringar på kolvar, striktare slamkontroll, och tätnings kompatibilitet.
API SN med resursbevaring (Resource Conserving) matchar ILSAC GF-5 genom att kombinera API SN prestanda med förbättrad bränsleekonomi, turboskydd, avgasreningssystemets kompatibilitet, och skydd av motorer som körs på etanol-innehållande bränslen upp till E85."
Eller ACEA A3/B3:
"Acea a3/b3 är en viskositetsstabil olja avsedd för användning i högpresterande bensinmotorer och dieselmotorer i lätta fordon och/eller för förlängda bytesintervall där det är specificerat av motortillverkaren, och/eller för året runt bruk av lågviskositetsoljor, och/eller för svåra driftsförhållanden enligt definition av motortillverkaren."
Och det räcker för mig.. Tror en diesel på 90 hästar och ett maxvarv på 2500 klarar sig helt utmärkt på detta..
Vi kånkade över överdelen i dag.. Blev väl helt ok?
Ny vår/höst jacka blev det också.. REA på Engelsons igen.
"fodrad jacka som passar till det mesta. Vindtät och vattenavvisande med värmande, quiltat foder. Invikbar huva i den fleecefodrade kragen. Kraftig tvåvägsdragkedja med tryckknappsförsedd vindslå. Bröstficka, framfickor samt innerficka - samtliga med dragkedjor. Ställbara ärmslut. Fyllning 200gr/m2."
Blev inget bra. Såg inte så svarta ut på bilden.. Begravnings-byrå känsla. Får hitta några andra gardiner nån dag. Dom håller iafl solen borta från tv:n och det ser inte så tomt ut..
Hade dessutom en rullgardin från ikea kvar som åkte upp..
Ska fixa en fönsterbräda i veckan..
Hittade en snygg LED lampa på Dollar-store som inte lyser som en strålkastare.. Tyvärr så hade dom inga lampskärmar.
Väggarna ser för j*vliga ut, men nu har man iafl ett fungerande stora-rum..
Kvällens projekt.. Första i belysningsväg klart. Tar emot att göra hål i ett nytt innertak.
Fick fila upp nya spår för kabeln, men inget som syns..
Kommer inte att blända ifrån soffan, men ändå funka med te.x ett bord under.
Tänkte först att 200 lumen skulle bli för klent.. Men det var tur att jag inte tog dom starkare.
Blev riktigt bra.. Förutom kabeln som går emellan dom. kanske sätter en kabelkanal i stället. Ljusmässigt och utseendemässigt så blev det precis som jag tänkt mig..
Hittade en schysst väst med gott om fickor, och som skulle vara i samma färg som mina byxor.
Från katalogen:
"Kraftig väst med många fickor. Omtyckt bland våra hundägare. Totalt nio fickor inkl. en stor ryggficka och öglor att fästa koppel i. Kraftig tvåvägsdragkedja. Kraftigt, smidigt material."
"Keps i samma färg och material som våra populära bobergkläder. Ställbar storlek i nacken så den passar både till dam och herr."
I verkligheten:
Kolsvart.. Men det funkar kanske bättre iofs.. Kvaliteten känns helt ok..
Första gången sen huset byggdes som det finns en TV i stora-rummet.. Första gången sen jag flyttade hit som det överhuvudtaget finns någonting i stora-rummet alls.
Provisoriskt draget så länge.. Måste byta tv-antenn till våren då man vågar gå ut på taket
Mina kära grannar flyttar ju till allt förtret. Övertog lite möbler till stora-rummet. Som inte är klart ännu. Tiden tills dom flyttar kommer inte att räcka tills jag får rummet klart. Så vad gör man.
Kan funka. Saknas en överdel.. Men den kan jag nog inte sätta dit själv(?). Men skam den som ger sig. Har lärt mig att fixa saker själv.
Det får bli som det blir.. När det inte blev klart
Så.. Inga röda lampor längre.. Bytt hos det lokala oraklet.. Där rök bensin-insparningen för två månader.
Behöll den gamla generatorn. Får se om jag av nyfikenhet river ner den och ser om jag kan få tag i nya komponenter eller om jag bara behåller den som "pant" om sk*ten rasar igen och jag köper en utbytes.
Två pigor låg och plockade betor. Plötsligt sa den ena.. Titta! Precis som Olles.. Den andra svarade.. Va?! Är den så stor.. Nä, men lika skitig..
Fick min macro lins i dag. Passade väl si-så-där. Måste ha ett filter monterat, annars så tar inte gängorna. Annars så verkar det funka ok. Får väl ta några jämförelsebilder när det är ljust nån dag..
Måste fortfarande zooma in för att inte få en "sorgkant" i bilden Inget som märks, men lätt att glömma bort..
Fick bli en sån här.. Verkade vara mest smäll för under 500:-
En "Smart" laddare från Co-Tech. Ska kunna vara inkopplad permanent och slår autómatiskt över till underhållsladdning. Har rekonditionering och ska även funka när det är kallt utan att grilla batteriet.
Saknar dom avancerade funktionerna som te.x C-Tek har, men dom verkar mest vara bra för udda situationer där batteriet är i dålig kondition(?). Är bara batteriet friskt så borde denna funka helt ok.
Schysst bakgrundsbelyst display som syns i mörkret och rejäla kablar.
Krokodil klämmorna var väl iofs inte dom bästa. Men det går ju alltid att byta. Sen så följde det med en kabel för fast installation..
Batteriladdare 4 A för bil Cotech:
"Helautomatisk laddare för fordon. Laddar 12 V-batterier från 4 till 120 Ah och 6 V-batterier från 1,2 till 14 Ah. Köldlägesfunktion och skydd mot felkoppling och kortslutning. Bakgrundsbelyst display som visar funktion, laddstatus och batterispänning. Laddström 4,0 A vid 12 V och 0,8 A vid 6 V. Två laddkablar med snabbkoppling ingår: kabel med batteriklämmor och kabel med säkringshållare och ringkabelskor för fast anslutning på batteriet. IP65. 230 V."