Köpte en CF <-> PCMCIA adapter från Kina men Amöborna vägrar läsa från den. Har för mig att Commodore satte dit en PCMCIA plats innan standarden ens var satt, så dom är jämrans kräsna på vilken adapter man använder.
Hittade en begagnad på Tradera tillsammans med ett 64MB kort som ska funka.
Commodore back then introduced the Amiga PCMCIA port before (!) the official PCMCIA standard was released. As a consequence, it is not fully compatible.
Det är svårt (dyrt) att hitta prylar som funkar med 30 år gamla burkar nu för tiden.
Har ett "Blizzard" accelerator-kort från "phase-5" till en Amiga 500:a nånstans, och dom går inte få tag i för pengar längre om du nu ens hittar något till salu.
Men så kom jag på att jag inte var riktigt klar med min 12V UPS. Har inte fixat mina "step-down" moduler än. När strömmen går så kan det ligga allt mellan 13-14.5 volt på batterierna beroende på vad laddarn ger just nu, och denna borde kunna fixa det.
Men dom var fasen inte stora och lödpunkterna var ca 1mm stora så det blev inte det snyggaste jobbet med gubbsynen och helt fel sladdar.
Men än så länge så är det bara en labb. Har ett kort till som jag ska göra perfekt när jag känner mig klar.
Har inte räknat på vad min 5 portars switch drar, men trafon ligger på 1A och dessa ska klara 1A beroende på vilken Kines man frågar.
Kollar man på nätet så ska den dra 14.4 Watt, vilket borde bli 1.2 Ampere? Men det är väl max när varenda snorvalp i länet kör torrents för fullt på alla portarna antar jag.
Får se om den brinner upp eller inte.
5V-40V To 12V DC-DC Step-Down Power Supply Buck Converter Module.
MEN.. Precis som min "step-up" modul som bara kan ge MER än den får, så borde denna bara ge MINDRE än vad den får > 12Volt. Vad som händer när spänningen från batterierna sjunker under 12V vet jag inte. Troligtvis så borde den bara ge det den får(?).
Attention :
This is a DC-DC Step-Down Power Supply converter module,pls noted when using:
1 Input voltage can not be higher than the maximum input range 2 Output power can not be higher than the maximum load for a long time 3 Input power must be more than the output power due to the power consumption of the module itself.
Kommentarer på "5V-40V To 12V DC-DC Step-Down Module."
Till allas förtet antagligen. Har försökt förklara för stadsfolk vad det innebär i många år att bo på landet i ett gammalt hus med oplogade vägar på vintern. Har kört 2.5 mil på vägar med 15cm snö så många gånger att jag inte ens tänker på det längre.
Alla dessa återkommande strömavbrott så fort det blåser, eller snön tinar så träden lägger sig över ledningarna eller faller ner över dom. Sinande brunnar och/eller dåligt vatten. Kolsvart ute, och inga riktiga gatlysen så man ser inte ett skit.
Men ingen verkar fatta ett nånting, utan bara tycka att man är dum i huvudet. I bland så känner jag mig totalt ensam, för ingen fattar liksom.
MEN.. Det detta blev väl rätt så proffsigt och ingen himpalösning.. Sitter som berget och kommer bli klockrent.
Ingen ide att skruva mer på hyllan förrens DHL levererar. Den nedersta och översta hyllan behöver sitta där dom gör.
På inköpslistan just nu.. Avgasbandage och ett flexrör i metall.
En grej som jag märkt efter alla samtal med te.x kollegor (som aldrig varit utan ström) är att alla vill ha fungerande spis plus full värme i huset, mm, mm om strömmen går. Lycka till..
Jag räknar inte med något... Men nu har jag har ett Elverk, UPS:er och snart en dieselvärmare. Plus mat för minst en månad i skafferiet.
Kommentarer på "Lagerhylla 150 x 75 cm - 50 kg/hyllplan #2"
Peggan står på riktiga vintersulor.. Men detta måste vara dom absolut rostigaste/fulaste fälgarna jag någonsin haft på en bil.
Blev tveksamt bättre. Tur att det är mörkt 90% av tiden så här års.
Hittade en uppsättning hjul till den med däck som max rullat max två säsonger?. Tyvärr med sommarsulor på. Undrar när fasen jag köpte dom?!
Måste varit till "Gamm-Peggan".. Tror t.o.m det är C däck.
Eftersom detta är den tredje skåpbilen med samma fälgar så borde jag iafl ha två uppsättningar däck här inne.
Jodå... C däck.
C-däck har ett stelt hölje som ger däcket en mer robust struktur för att t. ex. två däck på en husvagn ska klara belastning som en bil med fyra däck. "C"-et i C-däck står för Commercial och har fått sitt namn från kommersiella fordon som används i andra syften än privatfordon.
Det tyngsta som bilarna lastat är ett flak med bärs, och besiktningen kollar inte ens. Kanske för att bilen är reggad på en privatperson?
Har sneglat på en sån här ett bra tag nu.. Och i dag så slog jag till när det var nedatt pris (Black week). Får bli årets julklapp till mig själv.
En tanke är att ha den i hobbyrummet/verkstaden nere i källarn på vintern om jag vill få upp värmen snabbt. Får se när jag känt och klämt på den lite. Även fast den ser hyffsat "Plug-and-Play" ut så kräver den 12V:s batteri+laddare och hål för avgaserna nånstans.
Sen senaste översvämningen i källarn så har jag mer eller mindre skitit i att vara där nere. Men sen jag gjorde pumpbrunnen och nu fått en riktig avfuktare där nere så börjar hoppet om att kunna börja använda utrymmet växa.
Dessutom om strömmen skulle gå under en längre tid så har man iafl ett rum man kan flytta ner till i värsta fall.. Blir ett bra komplement till elverket.
Får bli en sådan här hylla att ställa den på. Klarar 100 kg per hyllplan.
Lagerhylla 190 x 90 cm - 100 kg/hyllplan:
Kan bli hur bra som helst.. Men ett månads projekt. Bara att städa ur det kommer ta en vecka. Kommer behöva avgasbandage, ett nytt betongborr och två stålplattor på ~20*20 * 2mm.
Som tack för 25 års tjänst så fick jag välja en gåva.. Och det fick bli en sådan här till källaren.
SW är en kraftfull avfuktare som avfuktar hela källaren! SW har en mycket god avfuktningskapacitet ända ner till +2C och upp till +35C. SW har ett nytt intelligent avfrostningssystem, i-EcoDefrost, utvecklat och tillverkat i Sverige, ger snabbare och bättre avfrostning och funktion, maskinen blir ännu mer effektiv, avfuktar snabbare och mer energieffektivt. SW ger dig en effektiv värmepumpseffekt och renar luften samtidigt. SW har slanganslutning för direktavledning till avloppet, men även en rymlig vattenbehållare på 11,4 liter. Om vattenbehållaren blir full stänger maskinen av sig automatiskt. SW är försedd med robusta hjul vilket gör den lätt att flytta.
Woods SW38FW är utrustad med kontrollenhet som ser till att kylslingorna avfrostas vid behov. Kontrollenheten stänger av kompressorn, vilket gör att kylningen av slingorna upphör. Fläkten fortsätter att dra den rumstempererade luften genom avfuktaren och på så sätt smälter isen och vattnet rinner ner i behållaren. Detta avfrostningssystem gör att avfuktaren fungerar vid så låg temperatur som +2C. Vid lägre temperatur stänger avfuktaren av automatiskt och går igång igen när temperaturen varit över 2C i mer än 5 minuter.
Woods SW38FW är en kraftfull, pålitlig och mycket hållbar avfuktare som passar i källare, garage, vindar och andra utrymmen upp till 140 m2.
Väntar på lite fler prylar till mina 12V:s UPS:er som borde landa i brevlådan vilket årtionde som helst. Ett problem är att det blir en glitch när strömmen går så switchen startar om.
Tänkte testa med en feting konning för att se om det löser problemet. Har grejor för att bygga en till, om jag får allt att funka som det ska. Har en oanvänd UPS med två "fulbatterier" ståendes som skulle kunna få ett nytt hem.
Första elddopet för Meec:en. Kommit säkert 30cm snö i natt.
Tog nån timme att skotta infarten och få ut bilen som jag givetvis ställt på baksidan.
Blev förvånad över hur bra den tuggade sig igenom blötsnön. Men tre saker retade mig.
Medarna den glider på är alldeles för smala och skulle varit mer "banan" formade och den har en tendens till att vilja styra åt vänster hela tiden. Känns som om ett hjul har mer kraft än det andra.
Den hade gärna fått varit 10 cm högre. Är man 195 så sitter handtagen lite lågt.
Men inget man inte kan leva med. Annars så får man väl vara nöjd. Kommer inte ihåg vad jag gav för den. Tror dom REAde ut den för 4000:- Nu säljer dom den för 4999:- och det skulle jag inte ge för den.
Idag så hade jag lagt en tusing till och köpt Biltemas motsvarande med 13 tums däck, och med växlar för fram/back och dessutom är en tvåstegs modell..
Försöker att bli av med lite gammalt skräp och hittade detta.
Kvittot och kreditupplysningen från då jag köpte min första privata mobiltelefon 1995.
En "Motorola Flare"..
Batteritid på 60 minuter, och man hade inte råd att ringa med den. Men det var coolt att äga en mobil. Nu vill jag inte ens ha någon. Tror aldrig jag ringde ett enda samtal med den, och ingen annan hade ju råd att ringa till den heller..
"stammen" klar så nu är alla filter är bytta. Blev 10-5-1 (samma som innan). MEN. Dessa filterhus verkar vara för långa. Filtrena verkar inte täta 100% mot stoppen i filterhuset.
La gummipackningar som blivit över emellan vid förra bytet, men dom var helt upplösta, så fasen vet vad dom var gjorda i för material.
Hade bara två kvar, så vi får se hur mycket som släpps igenom. Om man skummar igenom recensionerna så är det flera som klagar på passformen.
Tror det kan bero på vattentrycket.
Min lilla pump ger typ ~2.5 bars tryck. Och det är väl tur det, med med tanke på åldern på installationen. Hade det varit högre så hade filtret säkert pressats ut mer. Vet inte hur det kommunala nätet ser ut, men 5-6 bar lär man väl ha iafl(?).
Filterbyte till varmvattenberedaren. Fick bli samma uppsättning som till handfatet.. Dvs 1-kol-järn.
Har blivit en jäkla skillnad på kvaliteteten på vattnet sen jag satte dit filtrena.. Och jag var väl den sista med grävd brunn i landet som inte hade några, så jag ska väl egentligen inte klaga.
Filter i all ära.. Saknar det vattnen jag hade innan torkan. Det smakade verkligen vatten som det ska smaka. Inte som inne i stan, utan verkligen som rent vatten. Vet du inte, så vet du inte.
Det du dricker inne i stan är inte riktigt vatten.
Mitt Lager på järnfilter börjar sina, och givetvis så har dom som allt annat skjutit i höjden.
Blev ett 4 pack till.. Så nu har jag så det räcker i ett år eller nåt.
Mina kylflänsar hade kommit.. Men jag blev inte så imponerad av dom. Men visst.. Kylningen ökade väl med 500%. Om tejpen nu håller dom kvar vill säga. Får väl se om den förvandlas till en marackas om ett tag.
Rengjorde alla nakna ytor med "breakcleaner" innan jag satte dit dom. Denna var den första, och där mosfetarna inte sitter uppradade.
Absolut sista UPS:en fixad, med två "ful" batterier på 5Ah vardera.
Slut på UPS:er och slut på batterier.. Och slut på energi på dessa.
Någon tycker tydligen att dom funkar helt ok.. Men som han säger.... Hur länge..
Men om han lyckades driva det han hade på ett 5Ah:s batteri (utan kylflänsar) i 1.5 timme utan att den dog så borde jag hamna på minst det trippla nu, utan att elda upp nåt.
Känns som om jag gjort detta förut av nån konstig anledning. Väntar fortfarande på kylflänsar från Kina, men jag hade en bit kvar som jag vinkelslipade till.
Inte så snyggt.. Men kommer funka.. Funktion över utseende (gammalt Coppan ordspråk). Om allting ska vara så jäkla perfekt så skulle man aldrig få något gjort.
Till mina nya lampor i vardagsrummet/hallen. Får ett 10Ah:s "fin" batteri. Nu skulle jag kunna koppla bort IKEA hubben från den andra UPS:en eftersom jag inte är beroende av den längre (GJORT).
Fick bli en runda till IKEA i dag.. Tre stycken "Tågarp Golvlampa uppljus, svart/vit" fick det bli.
Kommer funka helt ok, men en sak som jag retade mig på direkt är att dom kommer med typ 180cm sladd.. Men dom är över 150cm höga.. Mycket sladd kvar alltså..
Ska inte sitta några "smart" grejor till dessa utan bara kunna slås av/på när det behövs. Lamporna ska dra 3.5W styck. Batterier för 2 timmar och sen så åker Bettan i form av ett Einhell elverk fram.
Ska bli jäkligt intressant att se om allting lirar som jag tänkt när skiten träffar fläkten sen när man sitter med ett gäng filmer på helgen och peggan full med bärs..
Beställde den i Lördagskväll, och hämtade ut den i dag (från Utlandet). Inte illa.. Två stycken till övers som ska användas till belysning. Men dom får vara tills mina kylflänsar kommer från Kina.
Funderar på en tur till Ikea efter några sådana här som dom har REA på just nu.
En till hallen, en till gubbgrottan, och en till vardagsrummet kanske.
Då kan den vanliga beslysningen leva sitt liv, och man slipper dra om en massa. Plus slippa IKEA:s trådlösa som styr det mesta i hemmet. Även om mitt WIFI är uppe i huset så tvivlar jag på att det går att styra lamporna via appen utan Internet(?). Har faktiskt aldrig testat.
Google prylarna lär definitivt visa vitbuk om linan går ner.
Sen så får det vara klart.. Måste ta itu med andra projekt.. Kung Borde står redo med stridsyxan, och jag har lite att pilla med för att vara nöjd med bl.a styrningarna till el elementen.
Erfarenheten av strömavbrotten här ute är att om dom varar mer än 60 minuter, så varar dom i 5 timmar..
Kommer det blötsnö eller grenar som kortsluter ledningarna så gör dom 2-3 försök att återstarta. Lyckas det inte så är det kört för den kvällen. 90% av bortfallen är dom som är under en timme, och dom borde jag klar nu, utan att sitta som ett fån i mörkret/tystnaden.
Tror jag vet vad det är jag har.. Det är en sak som (antagligen) ska användas med solpaneler och underhållsladda 12V batterier.
Den är inte tänkt för att bara kopplas in och driva saker direkt som går på 12V. Kopplar jag den till batteriet, och inte drar förbrukningen genom den, så funkar den klockrent.
Ställde den på ~1A vilket borde bli lagom utan att koka batterierna. Så nu ger den max 1A ut.. Oavsett hur mycket som dras från batteriet. Och sen så går den ner allt eftersom batteriet laddas.
Inte vad jag bad om, men har jag rätt så är det ju klockrent! Stort tack till dom Kinesiska barnen för att dom tillverkat ännu en produkt som gör mer än vad den egentligen skulle göra.
Riggade upp den på testbänken och justerade in volten..
Trafon ger 12.10 Volt ut..
Justerade upp den till stabila 13.5 Volt.. Inga problem..
Men när jag mätte upp Amperen så hände ingenting. Mätaren rörde sig inte oavsett hur mycket jag justerade den. Testade alla möjliga varianter med olika 12V trafos och belastningar.
Det sitter nån form av intelligens på kortet.
Testade att koppla på ett av batterierna till UPS:serna och jag såg hur amperen sjönk allt eftersom batteriet tog emot laddning. och när jag la belastning på batteriet så ökade amperen till batteriet.
Får en känsla av att detta är mer än bara en 12V konverter. Jag använder den fel..
Intressanta små prylar som jag får klura lite på eftersom jag inte hittar några klockrena manuler på nätet.
Dom klarar att omvandla DC 8.5V-50V till 10V-60V. Men dom kan aldrig ge mindre än vad du skickar in. Dom har en vridpott för att ställa vad dom max får leverera i ampere väg (Current limiter).
Med andra ord så ska man kunna använda dom för att ladda batterier te.x. Vilket jag tänkte använda den ena till.. Tanken är att ställa den på 13.5V och leverera max 1A för att inte koka batterierna.
Med andra ord så måste jag hitta något som ligger på 12V och som drar mer än 1A så jag kan mäta upp den, och justera in den.
I det "skicket" den kommer i så klarar den (kina) 8A, men själva kortet klarar (kina) 15A om man byter ut kylningen mot något värre.
Hittade denna videon på Tuben som förklarar en hel del.
Kommentarer på "Step-up Boost Converter DC-DC 400W 15A Step Up Module."
Setupen till handfat + tvättmaskin på kallvattensidan blev bomullsfilter (1 mikron) - kolfilter - järnfilter.
Varje gång man byter filter så frigörs alltid lite skräp från ledningarna så när jag spolat igenom och tömt på luft så var mitt fina krit-vita bomullsfilter inte lika krit-vitt längre.
Men det blir mindre och mindre skräp för varje byte.
Dacks för den månadsliga varmkörningen av elverket och en test av "Elverkskollen".. Lät den gå på halv effekt i en halvtimme. Upptäckte en sak.. Gliporna på kärran är för breda..
Elverkskollen:
Deltaco SmartPlug:
Litar mer på min "elverkskollen" än Deltacon i detta fallet. Fläkten går på halv effekt och ska dra 1800 Watt på max. MEN.. Deltacon klagade på dålig WIFI täckning, så vi hoppar över den för denna gången.
Kommentarer på "Einhell TC-PG 25/1/E5 Elverk Bensin #17"
Behöver nånting som kan omvandla allt rimligt från ett 12 volts batteri (med laddare inkopplad) till 12 volt.
När laddaren ligger på, så kan spänningen ligga på upp till 14 volt till batterierna, och efter ett tag så sjunker spänningen så klart när batterierna laddas ur.
Men med denna så borde jag utan risk för att bränna switchen bara köra och tuta tills batterierna sjunker under 5 volt.
Transformatorerna till dom små switcharna ligger på 1A. Men jag har svårt att tro att dom drar så mycket, så dom borde inte brinna upp.
Finns ingenstans att sätta någon egentlig kylning på dessa så jag hoppas det kommer funka, för nu har jag antagligen förlängt batteritiden jäkligt mycket. Men visst.. Nånting kan jag säkert såga till som skulle funka om det behövs. Tror kretsen i sig själv klarar 3A.
På Ebay låg den listad på 1.5A, men bilden säger 1A.. På ali-express så ligger den på 0.8A.. Lita aldrig på kineser..
Kommentarer på "DC-DC Buck Converter Step Down Regulator Module 12V."
Nerplockad.. Rengjord och en ny brännare på plats.. Funkar klockrent.. Hittade coils för säkert 200:- .. Hittade även en vätska som fasen smakar bättre än riktiga cigg.. Så varför i helskotta slutade jag använda den?!
Fick bli några sådana här också.. Har aldrig testat dom..
Hamnade väl på ~6 "riktiga" cigg idag. Och som sagt.. Allt är bättre än inget.
Kommentarer på "eGo AIO."
« Första « Föregående --- Nästa »Sista » Visar sida 1 av 2.
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2024. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?
Sidan tog 1.31 sekunder att skapa.
Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder SSL
Du använder IPV4.