Efter att ha legat i sängen framför tv:n i två dar så kände jag att jag var tvungen att komma ut och få lite frisk luft..
Efter att Lessebo år 1874 blivit en station på Carlskrona - Wexiö Järnväg (CWJ) började glasbruket i Kosta att förutom glas även exportera virke från sina stora skogstillgångar.
Transporterna till och från Lessebo skedde med ox- och hästskjutsar och var mycket kostsamma. För att förbättra transporterna till och från bruket började man på 1880-talet att planera en egen godsjärnväg.
År 1888 stod bygget av Kosta - Lessebo Järnväg (KLJ) klart. Banan blev en succé och efter lite förbättringsarbeten började man 1891 även med passagerartrafik.
Banan var 16 kilometer lång, största tillåtna hastighet var 25km/h och spårvidden var på 600mm. 1899 förlängdes banan till Målerås och år 1900 hade man 22 613 resenärer på banan.
Bansträckan mellan Kosta och Målerås visade år efter år på sämre resultat och efterhand årliga förluster medan sträckan Kosta - Lessebo visade på årliga vinster.
Detta i samband med bilismens intåg gjorde att man 1931 helt slutade med passagerartrafik och återgick till att enbart transportera gods mellan Kosta och Lessebo.
Spåren mellan Kosta och Målerås revs upp 1934.
I maj 1948 lade man ner den återstående godstrafiken mellan Kosta och Lessebo. Banan revs upp samma år.
Klj
Innehållet som publiceras här omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfälten. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.
Kommenterarer på "Klj - N 56° 47.312 E 015° 18.634"