Status

    26:e November 2024

Arkiv

Den 15:e April - 2010

Första turen 2010



Nu e det fasen dax..

Coppans Blogg





Han har inte varit igång på snart ett år. Men det tog inte mer än 20 sekunder så var han i sitt esse igen cool

Han gick som en oljad banan genom kurvorna cool
Kommentarer på "Första turen 2010"


Den 3:e April - 2010

Sommar sulor


Våren har officiellt kommit till byn.
Cittran går numera på sommarsulor igen :p

Coppans Blogg



Passade på att byta olja och filter när jag ändå höll på.

Coppans Blogg



Skulle bytt termostat också, men jag tror jag tar det en annan gång.
Det var rätt rått ute och det räckte att ligga o krypa där ute den tiden det tog att byta däck och olja :|
Kommentarer på "Sommar sulor"


Den 1:e April - 2010

Första Vårpromenaden 2010


Första vårpromenaden i år. underbart väder. Kunde konstatera att mina värsta farhågor är sanna: "Ingentinget" sprider sig.

Så här ser det ut nu sad

Coppans Blogg



Coppans Blogg



Coppans Blogg



Min fina skog ska bli tändstickor tydligen banned

Kommentarer på "Första Vårpromenaden 2010"


Den 26:e Mars - 2010

Klj - N 56° 47.312 E 015° 18.634



Efter att ha legat i sängen framför tv:n i två dar så kände jag att jag var tvungen att komma ut och få lite frisk luft..

Coppans Blogg



Efter att Lessebo år 1874 blivit en station på Carlskrona - Wexiö Järnväg (CWJ) började glasbruket i Kosta att förutom glas även exportera virke från sina stora skogstillgångar.

Transporterna till och från Lessebo skedde med ox- och hästskjutsar och var mycket kostsamma. För att förbättra transporterna till och från bruket började man på 1880-talet att planera en egen godsjärnväg.

År 1888 stod bygget av Kosta - Lessebo Järnväg (KLJ) klart. Banan blev en succé och efter lite förbättringsarbeten började man 1891 även med passagerartrafik.

Banan var 16 kilometer lång, största tillåtna hastighet var 25km/h och spårvidden var på 600mm. 1899 förlängdes banan till Målerås och år 1900 hade man 22 613 resenärer på banan.

Bansträckan mellan Kosta och Målerås visade år efter år på sämre resultat och efterhand årliga förluster medan sträckan Kosta - Lessebo visade på årliga vinster.
Detta i samband med bilismens intåg gjorde att man 1931 helt slutade med passagerartrafik och återgick till att enbart transportera gods mellan Kosta och Lessebo.
Spåren mellan Kosta och Målerås revs upp 1934.

I maj 1948 lade man ner den återstående godstrafiken mellan Kosta och Lessebo. Banan revs upp samma år.

Coppans Blogg





Klj
Kommentarer på "Klj - N 56° 47.312 E 015° 18.634"


Den 16:e Mars - 2010

Vår Yra


Hittade lite roliga saker på en shoppingrunda i går.
En pippifågel och en ljushållare i flaskform.

Coppans Blogg



En ny duk. Lite nya ljus och dekorationsblommor/sand.

Coppans Blogg



Alltid roligt med lite nya saker :)
Kommentarer på "Vår Yra"


Den 14:e Mars - 2010

Vicklebyskogen - N 56° 35.686 E 016° 26.120



Blev en liten utflykt till Öland idag i det fina vårvädret.

Givetvis så tog batteriet i kameran slut så fort jag tittade på den :(
Men allt var fortfarande klätt i snö så det fanns inte mycket att se iafl.

Coppans Blogg



Nåja.. Det blev en fin liten promenad iafl..

Vicklebyskogen

Kommentarer på "Vicklebyskogen - N 56° 35.686 E 016° 26.120"


Den 13:e Mars - 2010

WLan Del #3


Sista pusslet i Wlan trilogin. Den yttre antennen sitter på plats. Tyvärr horisontellt eftersom längden inte tillät annat.
Tror inte det kommer påverka räckvidden särskilt nämnvärt.

Coppans Blogg



Balken som håller upp taket ovanför dörren är tydligen bultad på en metallskiva innanför väggen vilket märktes när jag skulle borra hålet för kabeln. Därav de två hålen ovanför ap:n whistle

Coppans Blogg



Ska fixa en kortare patchkabel och snygga till allt senare :cool:
Kommentarer på "WLan Del #3"


« Första « Föregående --- Nästa » Sista »
Visar sida 628 av 650.
A CkWare Production. Copyright 1996 - 2024. NightMode - Where Do You Wanne Sleep Tonight?

Sidan tog 0.62 sekunder att skapa.

Du kommer INTE från en mobil enhet. Du använder SSL
Du använder IPV4.