Fick en liten leverans på kablar/adaptrar från barnen i Kina förra veckan..
Antagligen helt onödigt.. Men nu har jag ju kablarna.. Recievern har ju bara Mono UT så jag satte dit två splittar till/från Zachryn (delningsfiltret) -> Baslådan.
Vet inte om Recievern/baslådan har ett inbyggt delningsfilter.. Baslådan borde ju definitivt ha det tycker man. Men det känns som om basen är lika bred som r*ven på en flodhäst utan filtret emellan.
Plus att mätaren slog över till 2700 inlägg och 12 år. Tiden går fort..
"Det finns 2700 inlägg vilket blir 245 per år, eller ca 20 per månad. Det finns inlägg under 138 Månader Vilket blir 12 år totalt."
Kommentarer på "Lite mer finlir + 2700 och tolv år.."
Redan efter 30 minuter så var det kö till Slättingehults fly-in..
Ser ut som en "Nötväcka" med sin "bandit" mask..
Och "Talgoxe" så klart.. Den klart vanligaste fågeln här ute.. Nu är jag ju ingen fågelexpert precis, men dom fem olika som jag sett kan jag hålla reda på..
Dom sista (gryt)bitarna föll på plats efter ett besök på ICA Kvantum i Nybban..
Plus en flaska kinesisk soja. Snålänning som jag är så blir det nog bara ett halvt kilo som åker ner i slowcookern.
Kostade ju för fasen 120:- för ~ett kilo och eftersom jag bara chansar med receptet så vill jag inte att riskera att sabba allt kött jag har..
Står dessutom inte ett sk*t om vart dom skurit i Klara-Bella eller Ferdinand, men det är väl knappast högrev man fått, utan nån muskel som suttit där plogen brukar kopplas.. Räknar med minst 6-8 timmar(?)..
Funderat länge på att montera in en (hyffsat) smart batteriladdare tillsammans med motorvärmaren. Nu när ramperna är på plats så är det väl dags att fixa det.
Kung Bore + Glödning + Värmedyna + 3(4) slutsteg + 2 ledramper = kan bli problem annars?
Moddade styrningen till motorvärmaren så knappen fungerar oavsett utetemperatur.. Var bara en kodsnutt som kollade om utetempen var < 15C.
Har funderat lite på en bluerayspelare, och då kommer jag mest troligt att behöva konvertera från toslink till koax.
Det fina med den här är att den ska klara att konvertera koax->toslink eller toslink->koax så jag får ytterligare "två kanaler" jag kan använda för digitalt ljud.
Digital Optical Coax Coaxial Toslink to Analog Audio Converter Adapter RCA L/R:
Features:
The high resolution has the support of 192KHz/24bits with the sound source of above CD quality. For HIFI amplifier, 16-300ohms headphone can be supported. With power on/off, the volume adjustment can be controlled with a button, and the top can be adjusted to the optimal volume. Through the memory function, after the shutdown of the previous shutdown power, even the storage capacity, there is no need to increase the volume from zero to the next playback time. Digital television, high-definition digital audio equipment, CD players, DVD players, blu-ray players, game consoles, will be used in the device without RCA(L/R) terminals, such as a computer. Optical(optical) digital input signal format/coaxial(coaxial) only corresponds to PCM/LPCM.
Product descriptions:
This product is in the normal D/A converter, the optical fiber/coaxial output terminal also has the optical number coaxial number of each system installed, and the coaxial number can be converted to digital light. Fiber/coaxial number - analog R/L & 3.5mm earphone Optical number - coaxial number Coaxial number - light number
Specifications:
Input terminal: 1 x coaxial number(coaxial) terminal, 1 x fiber optic number(SPDIF/Toslink) audio terminal Analog output: 1 x RCA(L/R) terminal, 1 x 3.5mm headphone terminal Digital output: 1 x coaxial number(coaxial) terminal, 1 x fiber optic number(SPDIF/Toslink) audio terminal Sampling rate: 32kHz, 44.1 KHz, 48KHz, 96KHz, 192KHz 24bits Input power: DC5V-500mA Body size: about 97 x 83 x 27mm/3.82 x 3.27 x 1.06inch Weight: about 118g
Vinklade upp den en cm och sköt in den så den går emot plasten på kofångaren. Sitter som berget och flexar ingenting längre.. Bortkastade 100:- för stagen jag köpte..
Brömsrören bak är bytta av förra ägaren, men dom återanvände tydligen en gammal nippel på ena sidan.
Så när det lokala oraklet bytte bromsarna förra veckan så sprang det tydligen läck sen efteråt när jag kört ett tag. Knappt märkbart, men det räckte ändå för att det skulle bli fuktigt..
Dom kostar på nya rör, men skiter i att byta en nippel för 20:-
Som tur var, så var oraklet kvar och fick den tät (förhoppningsvis).. Blir till att köra några dagar och se i fall läckaget kommer tillbaks.. Retfulla 400:- för en ombesiktning.
Annars så fanns det inget att klaga på.. Allting såg ok ut, med tanke på bilens ålder då.
Förutom generatorn, fjädertallriken och fjäderlagrena, så har jag bytt resten på precis varenda bil jag haft plus en massa andra slitdelar i framvagnen.
Kör man ~3500 mil per år så åker man på det någongång, oavsett om det är sprillans nytt när man köper bilen. Så är det bara.. Sen så är det ju surt att allt kommer så på pass tätt.. Men bromsarna visste jag om när jag köpte bilen iofs.
Förutom detta så har jag nog bytt koppling, kamrem och avgassystem på dom flesta bilar jag haft förutom Forden och Saaben som hade kedja (fast jag fick faktiskt byta kedja på Forden iofs när en spännrulle gav upp).
Ser det som att det jag bytt nu, kommer att hålla bilens livstid, och förr eller senare så hade jag åkt på att byta det ändå..
Den har ju bara gått 17600 mil så den får väl anses som en lågmilare, med tanke på att dom snurrar 40000 mil om man tar hand om dom. Dvs byter olja/filter minst var 800:e mil och kör på 2 takts olja. Så nu ser jag fram emot 3 års problemfritt ägande.. Annars j*vlar..
Så fick det bli, och nu sitter den där.. Precis så den gick in..
Men varför alla kineser.. Varför måste allt låta eller lysa hela tiden?!
Tror inte denna kommer att dra ur batteriet precis, men så jäkla onödigt.. Och varför lyser den RÖTT när lyset är AV, och GRÖNT när lyset är PÅ!?
Visst.. Jag kan kapa strömmen till dioderna, men då har jag ingen indikation på när lyset är av eller på alls. Eller så plockar jag strömmen till knappen via cigg uttaget som bara har ström när tändningen är på..
Alltid är det nåt som flickan sa..
Tyvärr så hamnade bokstäverna upp och ner, men det var det ända sättet att få det bra med tanke på sladden.
Hade ett gäng genomföringar kvar i projektlådan som fick duga. Ska tåla kyla ner till -20 och vara helt vattentät. Satte den aningen bakom rampen så den är skyddad så mycket som möjligt från väta.
För övrigt så kommer det nog att funka riktigt jäkla bra.. Supernöjd Coppan..
Var uppe vid 8, och nu är klockan ~16.. Har tagit nästan hela dagen så nu tror jag att jag förtjänat mig en iskall..
Trött som f*n, men "The show must go on".. Fästet till rampen fixad och lackad.. Kunde bara slängt upp sk*ten, men varför inte göra det snyggt när man ändå håller på?
Återstår egentligen bara att plocka fram borrmaskinen och hitta ett bra ställe för kabelgenomförningen.
Vilket inte kommer att bli snyggt, eftersom kabeln inte räcker för ett hål i mitten av karossen vilket hade varit mer estetiskt..
Största fördelen med att alltid vara den sista ägaren på en bil, är att man inte behöver bry sig om vad andra tycker och tänker..
Kommentarer på "LED Ramp #2 - Färdig att monteras.."
Passade perfekt.. Kom precis upp den cm som behövdes. Stort tack till "Maskinaffären i Nybro" för hjälpen. Alltid trevlig personal, rimliga priser och snabb service.
Känns som om man skulle vinkla upp den lite mer, men det är svårt när man inte vet vart ljuset hamnar.
Nu är det bara att plocka ner allt igen och sandpappra + lacka den.
Ska bli jäkligt intressant när allt är klart och man slår på helljuset sen.. Måste bli som dag och natt (i dubbel bemärkelse).. Men det är lite pyssel kvar innan jag kan tända eld på skogen..
Händer inte så mycket.. Fortfarande snorig som jag vet inte vad.. Näsan har fått ett eget liv, och vi försöker gå åt varsitt håll..
Men jag fick iafl min kabelhärva till LED rampen i dag. Blir till att åka förbi maskinaffären i Nybro innan jobbet i morrn.
Förhoppningsvis så hinner dom svetsa räcket så jag kan hämta det efter jobbet sen. Om två veckor så kommer det vara så pass mörkt på morrnarna. Så nu det är dacks att sätta i gång.
Ute ur huset för första gången sen i Fredags.. Blev en tur till Örsjö och vandringsleden runt sjön. 12C och blåste som fasen, så det blev ingen promenad runt hela sjön..
Tror den korta rundan är ~5.5km. kan rekomenderas om man behöver komma ut nångång.
Något måste man ju göra, så dacks att börja fixa inför hans ankomst..
Plus en kabelsats med strömbrytare beställd. Inte värt att bygga en egen när en färdig kostar 120:-
Bilfela säljer en genomföring som skulle funka.. Nackdelen blir att det alltid kommer att sitta "en puck" på taket oavett om jag har räcket på eller inte.. Men man kan ju inte trolla, eller få allt..
Ultima Thule var bannlysta i svensk media. Oavsett vad, så fick man inte prata om dom. Denna låt är kanske inte lika kontroversiell som deras andra låtar var iofs, men poängen är lika klar.
Stannar vid deras tolkning av Astrid Lindgrens "Fattig Bonddräng" vilken som får mig att tänka på oss som jobbar i dag.
Vi slavar och äger aldrig marken vi går på, eller husen vi bor i precis som han aldrig gjorde..
Kopplade in högtalarna och funderade på varför det knappt lät något.. Tills jag kom på att mediaspelarens volym var satt till typ 20%..
Sen så kunde man sitta vid datorn och känna basen i stolen.. Garanterat råttfritt i hultet framöver..
Blev ett kul projekt.. Detta har varit endel av planerna för vardagsrummet sen jag flyttade ut hit. Har aldrig haft ett "riktigt" ljudsystem..
Sjukt nöjd med allt.. Både med tanke på vad jag gett i pengar, och hur det blev i slutändan.
Om jag räknar ihop allt så hamnar jag på en kostnad av kanske ~2000:- inkl. kablar och allt som kommer till. Men det exkluderar lite gåvor från vänner som jag får återgälda på något sätt.
Stolta(?) sponsorer med delar är Lunkan, Rydaspen och Docho.. Tack kompisar...